Dry Needling in Nijmegen

Wat is dry needling? Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode binnen de fysiotherapie. Een goede manier om spieren snel en langdurig te ontspannen. Hierbij worden spieren met een speciale techniek aangeprikt. De letterlijke vertaling is ‘droge naald’, er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Het is geen acupunctuur. Er is een groot verschil tussen dry needling en acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig naalden gezet die mogelijk invloed hebben op zogenaamde ‘meridianen’  ofwel ‘energiebanen’. Dry needling zorgt voor een fysiologische reactie in de spier, het opheffen van een triggerpoint (spierknoop).

Dry Needling, Nijmegen, Fysio Evident, Naald wordt in bovenrug gezet

Hoe voelt dry needling?

Het inbrengen van het naaldje is bijna niet voelbaar. Zodra de juiste triggerpoint wordt aangeprikt, spant de spier kort even aan, de ‘twitch’ genoemd. Dit kan een tijdelijk kramp gevoel geven. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u weer makkelijker bewegen. In de meeste gevallen voelt het behandelde gebied na de behandeling wat vermoeid en stijf aan. Dit kan 2 tot 3 dagen aanhouden. Meestal zijn er in totaal 2 tot 8 behandelingen nodig,  na 4 behandelingen moet er al een duidelijk verschil zijn.

Wordt dry needling vergoed?

Dry Needling therapie is een fysiotherapeutische behandelmethode, veelal een onderdeel van grotere interventie. Om die reden wordt het door de zorgverzekeraar gezien als reguliere fysiotherapie en wordt dan ook als zodanig beschouwd. Bij een aanvullende verzekering zal het dan ook gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar.

Wanneer dry needling?

Bij uiteenlopende klachtenbeelden kan dry needling toegepast worden. In alle gevallen moet het gaan om myofaciale betrokkenheid (myo = spier, facie = bindweefsel). Dit kan de fysiotherapeut tijdens een onderzoek bepalen. Er kan gedacht worden aan:

Wat zijn triggerpoints?

Dit worden ook wel spierknopen genoemd, dit zijn druk pijnlijke verhardingen in de spieren. Dit ten gevolge van het zeer lokaal continu samentrekken van de spier. Het lokaal samentrekken van de spier kan verschillende oorzaken hebben, de wetenschap kan hier nog geen duidelijk antwoord op geven. Wel is duidelijk dat hierdoor een zuurstof tekort ontstaat, waardoor de zuurtegraad veranderd, met pijnklachten als resultaat. Dit kan heel lokaal beginnen en zich naar andere delen van het lichaam uitbreiden.

Triggerpoints kunnen acuut en chronisch ontstaan. Acuut door een verkeerde beweging of ongeluk. Chronisch door een langdurige verkeerde houding, beweging of overbelasting. Ook kan het ontstaan door langdurige afwezigheid van bewegen, door bijvoorbeeld gips of na een operatie.

Dry needling triggerpoints, Nijmegen, Fysio Evident

Wanneer absoluut geen dry needling?

• Zwangerschap
  • Kunstmatige hartklep
  • Kanker (tumor)
  • Spasticiteit of andere neurologische aandoeningen (vb. Cerebrale Parese)
  • Huid- of metaal allergie.
  • Klierresectie en/ of oedeem
  • Lokale of systeem infecties.
  • Auto-immuunziekte.

Wanneer soms geen dry needling?

• Pacemaker of defibrillator
  • Antistollingsmedicatie
  • Bloedingsproblematiek (hepatitis, aids, etc)
  • Verminderde afweersysteem (leukemie)